من شخصا اعلام می کنم به این فرد در انتخابات رای نمی دهم !
چند روز دیگر به دور نهم انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی مانده است. مجلسی که به گفته حضرت امام خمینی (ره) در راس امور قرار دارد و به طبع یکی از نقاط تاثیر گذار در نظام جمهوری اسلامی می باشد که بیش از پیش انتخاب درست و مناسب رابرای ما دشوار می کند. اما بنده با توجه به تحقیقاتی که در این مسیر انجام داده ام به این نتیجه رسیدم که به هر فردی که حداقل شرایط زیر را دارا نباشد رای ندهم.شرایطی که آنرا از مکتب حضرت علی (ع) بهره برده ام که نمونه بارز این مسائل را می توان از عهدنامه ایشان به مالک اشتر اشاره کرد. عهدنامه ای که بی تردید از مهمترین اسناد سیاسی حقوق اسلامی و خصوصا شعبه شیعی آن است. از همین رو در ادامه نکات خاصی از این عهدنامه که به نظرم می تواند به عنوان معیاری برای انتخاب یک نماینده بهره برد، برای شما بیان خواهم کرد.
شرط اول: به سوابق اجرایی و تجربیات حاصله از آن توجه می کنم بطوریکه حضرت علی (ع) به مالک اشتر می فرمایند: « کارگزاران خود را از اهل تجربه و حیا برگزین» و در جایی دیگر می فرمایند: « دبیرانت را به کارهایی که برای حکام پیش از تو بر عهده داشتهاند، بیازمای و از آنمیان، بهترین آنها را که در میان مردم اثری نیکوتر نهادهاند و به امانت چهرهایشناختهاند، اختیار کن.که اگر چنین کنی این کار دلیل نیکخواهی تو برای خداوند است و هم به آن کس که کار خود را بر عهده تو نهاده.»
شرط دوم: به اصالت خانوادگی او توجه می کنم تا آنجاییکه حضرت علی (ع) به مالک اشتر این موضوع را گوشزد می کند: «کارگزاران خود را از خانواده های پاکدامن و از کسانی که سبقت در اسلام دارند برگزین که از نظر اخلاق بزرگوارترین و از نظر آبرو محفوظ تر و طمع شان کمتر و عاقبت نگری شان فزونتر است.»
شرط سوم: به سابقه در امور دینی و اخلاقی این فرد می نگرم و بطوریکه حضرت در عهدنامه خود با مالک اشتر می فرمایند: « فردی را انتخاب کن که به نظرت از دیگران خیرخواه تر و در برابر فرمان پروردگار و رسول خدا و امامت مطیع تر باشد. از میان اشخاص پاکترین و بردبارترین را برگزین. کسی که هنگام خشم صبوری کند و از پذیرفتن عذر خطارکار آرامش یابد. با ضعیفان مهربان و با زورگویان تند و خشن باشد و کسی که درشتی دیگران او را جا نکند و نرمی و ملاطفت او را نگیرد.»
شرط چهارم: به فردی که منصف در امور جاریه خویش باشد رای می دهم چرا که امیر المومنان حضرت علی (ع) به مالک اشتر می فرمایند: « و درباره خواص خویشاوندانت و از افراد رعیت، هر کس را که دوستش میداری، انصاف را رعایتنمای که اگر نه چنین کنی، ستم کردهای و هر که بر بندگان خدا ستم کند، افزون بر بندگان، خدا نیز خصم او بود. و خدا با هر که خصومت کند، حجتش را نادرست سازد و همواره با او در جنگ باشد تا از این کار باز ایستد و توبه کند. هیچ چیز چون ستمکاری، نعمتخدا را دگرگون نکند و خشم خدا را برنینگیزد، زیرا خدا دعای ستمدیدگان را میشنود و در کمین ستمکاران است.»
شرط پنجم: این فرد آشنا به مسائل روز و شبهات جاریه باشد، چرا که او در آینده قانون گذار ملت خواهد بود. از همین رو حضرت علی (ع) به مالک اشتر چنین می فرمایند:« قاضی تو باید، از هر کس دیگر موارد شبهه را بهتر بشناسد و بیش از همه بهدلیل متکی باشد و از مراجعه صاحبان دعوا کمتر از دیگران ملول شود و درکشف حقیقت، شکیباتر از همه باشد و چون حکم آشکار شد، قاطع رای دهد.»
شرط ششم: همچنین این فرد باید وفادار به عهد باشد برای تشخیص این خصیصه باید به سوابق گذشته او رجوع کرد (در شرط اول به صورت کلی بیان شده است). حضرت علی (ع) سفارشی با همین عنوان به مالک اشتر می کنند :« در برابر پیمانی که بستهای و امانی که دادهای خود را سپر ساز، زیرا هیچ یک ازواجبات خداوندی که مردم با وجود اختلاف در آرا و عقاید، در آن هم داستان وهم رای هستند، بزرگتر از وفای به عهد و پیمان نیست.حتی مشرکان هم وفای بهعهد را در میان خود لازم میشمردند، زیرا عواقب ناگوار غدر و پیمان شکنی رادریافته بودند.پس در آنچه بر عهده گرفتهای، خیانت مکن و پیمانت را مشکن وخصمت را به پیمان مفریب.زیرا تنها نادانان شقی در برابر خدای تعالی، دلیری کنند.»
شرط هفتم : نماینده ای باید راهی مجلس شود که وقت شناس و آگاه به زمان باشد.در نگاه حضرت علی (ع) آمده است: « از شتاب کردن در کارها پیش از رسیدن زمان آنها بپرهیز و نیز از سستی در انجامدادن کاری که زمان آن فرا رسیده است و از لجاج و اصرار در کاری که سررشتهاش ناپیدا بود و از سستی کردن در کارها، هنگامی که راه رسیدن به هدف باز و روشناست، حذر نمای. پس هر چیز را به جای خود بنه و هر کار را به هنگامش به انجامرسان.»
امیدوارم با توجه به شرایط بیان شده انتخابی مناسب انجام داده و نماینده ای اصلح راهی مجلس شورای اسلامی نمایید. انشاالله
پی نوشت: یادم می آید چند سال پیش مجلس مصوب کرده بود که 16 ساله ها هم می توانند رای بدهند. ما هم که 16 سال داشتیم خیلی خوشحال بودیم از اینکه به عنوان رای اولی به حساب می آمدیم.رای هم دادیم.اما جالب آنکه دو سال بعد مجلس دوباره تصویب کرد که 18 سالگی به عنوان معیار سن رای گیری هست. یک روز خبرنگار شبکه استانی صدا و سیما به مدرسه ما آمد و از من سوال کرد که شما از اینکه رای اولی هستید چه حسی دارید؟!! من ماندم چه جوابی به او بدهم چرا که دو سال پیش رای اولی به حساب می آمدم نه امسال! خلاصه اینکه سرتون درد نیارم هم سن و سال های ما دوبار رای اولی شدند !!!
وب جالبی دارید... موفق باشید
یا علی