Instagram Instagram

باران سلامت می کند

دوست دارم من باشم و

یک روز سرد ِ بارانی

خدایی هم باشد

و هوایی آغشته

به اشک های آسمانی

در دیاری از سرسبزی و دلداده ی علوی

زیر باران روم

در کنار نازنین مردمانم

بدون هیچ چتر و بارانی!!!

هر چه باشی

چه خوب، چه بد

باران با نوای نمناکش

سلامت می کند!!!

*** *** ***

پی نوشت: این شعر محصول مشترکی بین اینجانب و یکی از دوستان شاعر توانمند کشورم، مهندس حمید مظلومی عزیز هست. که اگر او یاری ام نمی کرد نمی توانستم این ایده را در قالب شعر به نگارش در بیاورم.

درباره آنچه که می نگارم
مشترک وبگاه سلیم النفس شوید

    آدرس ایمیل خودتان را بگذارید تا آخرین مطالب «سلیم النفس» به صورت خودکار برایتان ایمیل شود.

نـوا و نـما

به مناسبت دوازدهمین سالگرد درگذشت مرحوم مهندس سید مسیح سلیم بهرامی نماینده دوره ششم مجلس شورای اسلامی

کلیپ شماره یک

کلیپ شماره دو


نماینده مردم شهرستان ساری و میاندرود در دوره ششم مجلس شورای اسلامی

کلیک نمایید

آرشیو تاریخی

۴ مطلب در مهر ۱۳۸۷ ثبت شده است

ای کاش مردم جهان به یک سری از سخنان گوش فرا می دادند و در زندگی خویش بدان عمل می کردند و یا اینکه اگر کسی را که خلاف این دستورات عمل می کرد ، امر و نهی می کردند تا این روحیه امر به معروف و نهی از منکر به خوبی پدید می آمد.

اگر به این سخنان عمل می شد دیگر فقری در جهان به وجود نمی آمد و حال اینکه باید گفت عامل اصلی فقر در جهان در درجه اول خودمان هستیم.

چقدر خداوند در قرآن کریم ما را از ظلم وبی عدالتی و ربا نهی کرد و اینکه مال فقیر را نخوریم، چرا که آتش را در شکممان فرو برده ایم و یا اینکه به ما دستور می دهد همواره خمس و زکات را پرداخت کنیم و صدقه دادن را بر خود روا بداریم....  "صدقات تنها به تهیدستان و بینوایان و متصدیان [گردآورى و پخش] آن و کسانى که دلشان به دست آورده مى‏شود و در [راه آزادى] بردگان و وامداران و در راه خدا و به در راه مانده اختصاص دارد [این] به عنوان فریضه از جانب خداست و خدا داناى حکیم است( سوره توبه آیه60)"   "و بدانید که هر چیزى را به غنیمت گرفتید یک پنجم آن براى خدا و پیامبر و براى خویشاوندان [او] و یتیمان و بینوایان و در راه‏ماندگان است اگر به خدا و آنچه بر بنده خود در روز جدایى [حق از باطل] روزى که آن دو گروه با هم روبرو شدند نازل کردیم ایمان آورده‏اید و خدا بر هر چیزى تواناست ( سوره انفال آیه 41) " حال عوض کمک کردن بیاییم ربا بگیریم که خدا می فرماید " و آنچه [به قصد] ربا مى‏دهید تا در اموال مردم سود و افزایش بردارد نزد خدا فزونى نمى‏گیرد و[لى] آنچه را از زکات در حالى که خشنودى خدا را خواستارید دادید پس آنان همان فزونى‏یافتگانند [و مضاعف مى‏شود] ( سوره رم آیه 39 )"

حال بنالیم و شیون به سر نهیم وای مصیبتا!!! 800 میلیون نفر در جهان از سوء تغذیه می میرند و یا اینکه آمریکا تنها ۰/۱۶ بودجه خود را صرف کمک به کشورهای فقیر می‌کند که پایین‌ترین درصد در بین کشورهای توسعه‌یافته است و کارگری که در بنگلادش لباس‌های «دیسنی» را می‌دوزد، بایستی ۲۱۰ سال تمام کار کند تا پولی که یک مدیر دیسنی تنها در یک ساعت به جیب می‌زند، را به دست آورد و ۳۵ هزار کودک در اثر بیماری‌های ناشی از سوء تغذیه می‌میرند( یعنی تقریبا یک کودک در هر دو ثانیه) و ۳ میلیارد نفر در جهان یعنی نیمی از جمعیت آن درآمدی کمتر از دو دلار در ساعت دارند.

حال اگر هر نفر ماهی حداقل 1000 تومان صدقه دهد و زکات و خمسش را پرداخت کند و یا حتی اگر تهی دستید با صدقه دادن با خداوند تجارت کنید( این سخن حضرت علی (ع) در کتاب نهج البلاغه –حکمت 258 است.) تا واژه فقر مادی از لغت نامه هایمان پاک شود و طراوت را در جهان بوجود آید.

"خدا یا درود فرست بر محمد(ص) و آل پاکش و مرا از اسراف و زیاده روی بازدار و به بذل و بخشش به فقیران و مستحقان و به اقتصاد و میانه روی در معاش استوار ساز و حسن تقدیر به الهام خود بیاموز و به لطف و کرم خود مرا از تبذیر و اسراف نگه دار و از اسباب و وسیله های حلال رزق و روزیهای ما را کفایت فرما و به راه خیر و احسان انفاق و بخششم را روی آور و مال ثروتی که ایجاد کبر و غرور کند یا منجر به کبر و غرور شود یا موجب طغیان وکفران و خودسری گردد آن مال و ثروت را از من دور دار.

ای خدای من صحبت و رفاقت فقیران را محبوب من گردان و مرا بر دوستی و رفاقتشان با حسن صبر موید و موفق بدار"      ( قسمتی از دعای حضرت امام سجاد (ع) در کتاب صحیفه سجادیه)

۳دیدگاه ۲۶ مهر ۸۷ ، ۱۷:۲۷
سلیم النفس

قرآن را باز می کنم. می خوانم ترجمه اش را می خوانم. سعی در نکته برداری می کنم. آنقدر نکته نوشتم که دیگر به خودم گفتم اگر همینطور ادامه دهم باید به فکر تالیف یک کتاب باشم. نکته ای که شاید سالیانی از آن غافل بودم.خدای من، گنجی در خانه داشتم باز... حرفم را میخورم. این ضرب المثل به ذهنم خطور می کند.

یار در خانه ما گرد جهان می گردیم / آب در کوزه ما تشنه لبان می گردیم

باز دوباره می اندیشم که چرا ما به فرامین قرآن عمل نمی کنیم.شاید این حرفها شعاری باشد ولی اما چرا به این شعار عمل نمی کنیم. خدا می فرماید:"با خدا و مومنان نیرنگ می بازند ، ولی جز بر خویشتن نیرنگ نمی زنند و نمی فهمند"" و هنگامی که به آنان گفته می شود در زمین فساد نکنید می گویند ما فقط اصلاح کننده ایم. آگاه باشید اینها همان مفسدانند ولی نمی فهمند"" مهر زنان را به عنوان هدیه ای از روی طیب خاطر به ایشان بدهید و اگر میل خودشان چیزی از آن به شما واگذاشتند آنرا حلال و گوارا بخورید"" از این رو به فرزندان اسرائیل مقرر داشتیم که هر کس کسی را جز به قصاص، قتل یا به کیفر فسادی در زمین بکشد، چنان است که گویی همه مردم را کشته باشد و هر کس کسی را زنده بدارد چنان است که گویی تمام مردم را زنده داشته است"" اگر بدهکار قدرت پرداخت نداشته باشد او را تا هنگام توانایی مهلت دهید و در صورتی که براستی قدرت پرداخت را ندارد برای خدا به او ببخشید بهتر است اگر (منافع این کار را بدانید)"

 اما بیاییم حداقل یک دور این کتاب را بخوانیم و تامل کنیم به نظر من ابتدا متن عربی یک سوره را برای یک صفحه یا حتی چند صفحه بخوانید و سپس معنی آنرا پشت سر هم بخوانید. واقعا لذت بخش و آرامش دهنده است...

من ترجمه قرآن آقای الهی قمشه ای را خواندم ولی اصلا به من نچسبید ولی جدیدا ترجمه آیت الله مکارم شیرازی را دارم مطالعه می کنم که واقعا زیباست. من به شما این ترجمه را توصیه می کنم.

حالا یک بسم الله بگیم شروع کنیم. حتی به حالت گذرا بخوانیم.بخوانیم...

۱دیدگاه ۱۹ مهر ۸۷ ، ۲۱:۰۹
سلیم النفس

امروز یکی از دوستان بزرگوارم در مورد پست "آیا آقای مشایی می داند یا نمی داند!؟ " نظری دادند که جای تامل و تفکر داشته و خوشحالم از طرح چنین نظری.دوست عزیزم سید مهدی جان، از آنجا که شناخت کمی از تو دارم ولی می دانم که در مداحی و مرثیه سرایی تبحر خاصی داری. من از تو یک سوال می کنم چرا امام حسین (ع) با یزید بیعت نکرد؟ و چرا جنگش را به صلح تبدیل نکرد؟ چرا امام حسن (ع) با معاویه بیعت نکرد و تنها یک توافق نامه بین آنها امضا شد؟ چرا امام حسین (ع) مرگ در میدان نبرد که منجر به شهادت می شود را به مرگ با ذلت ترجیح می دهد؟ مگر امروز با دیروزمان چه فرقی دارد. شاید یزیدمان امروز یزیدانه تر می تازد و حسینیان امروز با او مقابله می کنند. اما دوستی به چه قیمت!!! شما کتابهایی که درباره تاریخ دوره محمد رضا شاه پهلوی را بخوانید چه نویسندگان خارجی و چه داخلی، و از گذشته عبرت بگیرید.امروز می بینیم سفارت آمریکا در بسیاری از کشورها سفارت نیست جاسوس خانه است که حتی در اخبار هم نمونه هایی از آنرا شنیده اید.شاید تن ندادن به خواسته های آنان برای ما سخت بود اما ما این آیه شریفه را فراموش نکرده ایم که ان مع العسر یسرا

جنابعالی میبینید هر روز، ایران به فناوریهای جدیدی دست پیدا می کند که اگر دیگران برای ما انجام می دادند شاید باید تا آخر عمر به آنها نیاز داشته باشیم.نمونه کوچک آنرا در نیروگاه اتمی بوشهر می بینید.درست است تحریم کمر یک ملت را می شکند اما آیا کمر ملت ما شکسته شد یا با اختراعات و فناوریهای ساخته داخل کمر ما راست شده. آیا چیزی را که خود می سازی شیرینتر است یا از دیگران آن وسیله را تهیه می کنی.

اگر کمی به سخنان خدا در قرآن وفادار باشیم این سختیها برایمان به شیرینی تبدیل می شود.

سید مهدی جان اول برایمان دعا کن و بعد برایم در مورد این پست نظر بده.   

۱دیدگاه ۰۹ مهر ۸۷ ، ۰۸:۵۰
سلیم النفس

" بر دهانش زنجیر بستند / دست هایش را به سنگ مردگان آویختند / و گفتند: تو قاتلی/

غذایش را ، تن پوشش را و پرچمش را ربودند / و او را در سلولی انداختند/ و گفتند : تو سارقی / از تمام بندرگاه هایش راندند / زیبای کوچکش را ربودند / و گفتند تو آواره ای

ای خونین چشم و خونین دست / به راستی که شب رفتنی است / نه اتاق توقیف ماندنی است / و نه حلقه های زنجیر / نرون مرد ، ولی رم نمرده است / با چشم هایش می جنگد / و دانه های خشکیده ی خوشه ای / دره ها را از خوشه ها لبریز خواهد کرد"

این شعر مرا به شاعر مقاومت فلسطین وصل و  مرا با فلسطین آشنا کرد. اولین بار او را در کتابهای دبیرستان شناختم و هر چند روزگاری از فراق او می گذرد . اما خاک فلسطین هیچ گاه او را فراموش نخواهد کرد. او تنها سلاحش یک قلم و کاغذی بیش نبود اما با آن مقاومتش را نشان داد .او زندان را حس کرد او ظلم را لمس کرد او آوارگی را چشید او بی عدالتی را با دو چشمش دید و تنها با شعرش انزجارش را اعلام می کرد . شاید در میان ما نیست اما شعرش و سخنش و صدایش هنوز در گوشمان طنین انداز است.

wiki/Mahmoud_Darwish

Mahmoud Darwish: Official website

 His audio

Mahmoud Darwish - أنا یوسف یا أبی (video)

و او کسی نیست جز محمود درویش...

 

۰دیدگاه ۰۸ مهر ۸۷ ، ۱۴:۴۱
سلیم النفس

پیشنـهاد سـلیم النفس!

پدر...

مسیح عشق و جوانمردی

نوروز با عطر گل یاس

یک جامانده از اربعین

ما آمده ایم!

فدای چشمان گریان مادر شهید گمنام

سید مسیح در اوج به اوج آسمان ها رفت

سفر به انتهای صفر

نلسون ماندلا | Nelson Mandela

بلندترین شب تاریخ

امنیت ما در نگاه اقتصادی آقای رئیس جمهور

باران سلامت می کند

محرم در تکرار معنا پیدا می کند

میم مثل مادر، میم مثل مرضیه زهرا (س)

آقای اوباما! به فال حافظ عمل بنما!

جاده جنگ

نوروز نامه

نماینده ای که چپ و راست او را سلیم النفس می دانستند!

مرد روزهای خاکستری! تو را دوست داریم!

نینوا با نام حسین (ع) کرب بلا گشت

راستش را بگو

آیا من در میدان مبارزه، همان مهره سرباز در صفحه ی شطرنجم؟

شاه بی شین

آنقدر در خورشید زل بزنید تا چشمانتان بسوزد!

اقتصاد مقاومتی حتی در دوران مشروطیت

نماینده ساری: خیابان های ساری مال زمان ارابه وگاری بود!

به نام جوانگرایی ، به کام بازنشستگان

خرداد، آغازگر تفکر سلیم بهرامیست!

تفاخر فرهنگی یا اجبار فرهنگی ، مسئله اینست؟

حقانیت اسلام

بیایید یک هفته، بطور آزمایشی به این حدیث عمل کنیم!

به خدا مادرم، حضرت زهرا(س) را از این خطبه شناختم!

در سال « تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» ، به چه مواردی توجه کنیم؟

من شخصا اعلام می کنم به این فرد در انتخابات رای نمی دهم !

چرا سلمان رشدی باید بمیرد؟

مسیحای عشق و جوانمردی

ای دو سه تا کوچه زما دورتر ، ای شهیدان زنده ، سلام

سید مسیح تو را نماد چه بخوانم؟

سید مسیح

مهندس سید مسیح سلیم بهرامی

سلیم بهرام برفی

تمام مطالب نوشته شده در سلیم النفس، مختص به این سایت بوده و هرگونه باز انتشار آنها فقط با کسب اجازه و ذکر منبع و درج لینک بلا مانع است.
Copyright 2007-2013,Website and Publishing Rights Reserved By Salimonafs.IR ©